Ankers die je houvast bieden

 

Business Model Canvas

Met het Business Model Canvas (BMC) maak je in het kort een ondernemingsplan op een zeer overzichtelijke en praktische manier of een aanpassing op een bestaand ondernemersplan. Je kunt het BMC ook zeker toepassen op een nieuw product, een nieuwe dienst of het vernieuwen van je businessmodel. Je brengt je plan in kaart met een model van 9 bouwstenen. Gebruik van dit model brengt structuur aan in je brainstormsessies. Je beschrijft met steekwoorden, plakbriefjes, afbeeldingen, video’s onder andere je doelgroep(en), je toegevoegde waarde voor de doelgroep, je klantsegmenten, maar ook je verdienmodel. Werk samen als dat kan met een team of onder leiding van een coach aan de verschillende bouwstenen om zo tot een goed resultaat te komen.

Het Business Model Canvas is ontworpen door Alex Osterwalder. Samen met Yves Pigneur schreef hij het boek “Business Model Generatie”. Centraal in dit model staat de waardepropositie, de onderscheidende waarde die je je klant biedt. Links in het model is ruimte gereserveerd voor hoe je deze waarde tot stand brengt: welke partners, welke (hulp)bronnen je gebruikt en welke activiteiten je onderneemt. Rechts in het model staat aan wie je het product verkoopt, hoe de levering eruit ziet en hoe je je relaties onderhoudt. En natuurlijk is er ruimte voor kosten en opbrengsten.

Hieronder vind je diverse documenten die je helpen om aan de hand van het BMC een goed beeld te krijgen van je (toekomstige) doelgroep, je toegevoegde waarde, je kosten en opbrengsten en meer. Mocht je vragen hebben, schroom dan niet contact met me op te nemen.