Een ondernemersplan schrijven gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Sommige ondernemers zien er als een berg tegenop, terwijl anderen het zien als een gemiste kans bij de start of doorstart van hun onderneming. Om een plan te schrijven moet je er wel even voor gaan zitten. En dat is niet makkelijk met een hoofd vol aan ideeën die je het liefst zo snel mogelijk zou willen uitvoeren. Bovendien is ook niet elke ondernemer een schrijver die gemakkelijk zijn missie, visie en strategie uitschrijft. En dan hebben we het nog niet eens over het uitwerken van klantgroep(en), een concurrentieanalyse, producten of diensten, een marktanalyse en de financiële paragraaf.
Kortom, een ondernemersplan is best een hele opgave voor een praktisch ingestelde MKB ondernemer.
Een traditioneel ondernemersplan maken???
Sluit het maken van zo’n plan nu wel aan bij een startende of een doorstartende ondernemer, of bij het in de markt zetten van een nieuw product of dienst, of voor het vernieuwen van je visie of strategie? De vraag stellen, is hem natuurlijk beantwoorden.
Een goed alternatief is het Business Model Canvas (BMC) dat ontworpen is door Alex Osterwalder. Met dit BMC maakt je als het ware in het kort een ondernemingsplan op een zeer overzichtelijke en praktische manier. Geen lange teksten, maar al brainstormend komen de verschillende aspecten van een onderneming op een natuurlijke wijze aanbod.
Hoe werkt het?
Je brengt je plan in kaart met een model van 9 bouwstenen. Iedere bouwsteen heeft betrekking op een onderdeel van je onderneming: strategische partners, kernactiviteiten, mensen en middelen, toegevoegde waarde, klantsegmenten, klantrelaties, verkoopkanalen, kostenstructuur en inkomstenstromen.
Bij al deze 9 bouwstenen worden subvragen gesteld, die richting geven aan het proces van brainstormen. Vervolgens geef je per bouwsteen met steekwoorden aan (dus geen omvangrijke teksten) of met plakbriefjes en afbeeldingen wat je vindt en hoe je ertegen aankijkt. Deze memo’tjes (de zgn. geeltjes) en steekwoorden of afbeeldingen plak je op het Canvas bij de betreffende bouwsteen. Het Canvas is een groot vel papier waarop de 9 bouwstenen zijn weergegeven. Aan het einde van de sessie na een dag of halve dag heb je een mooi pallet aan keuzes die je bedacht hebt bij elke bouwsteen. Zo heb je in een oogopslag – in steekwoorden vastgelegd – je onderscheidende waarde die je de klant biedt, hoe je deze waarde tot stand brengt en welke partners en (hulp)bronnen je gebruikt voor de activiteiten die je onderneemt. Je hebt opgesomd aan wie je je aanbod verkoopt, hoe de levering eruit ziet, hoe je je relaties onderhoudt en je hebt de financiële uitvoerbaarheid vastgelegd in de vorm van kosten en opbrengsten.
Het Business Model Canvas kun je ook gebruiken voor het opzetten van een nieuwe afdeling, of voor de introductie van een nieuw product of dienst die je aan je assortiment wilt toevoegen. Het model is breed inzetbaar en sluit veel beter aan bij de praktisch ingestelde MKB ondernemer. Het geeft hem of haar minimaal 5 voordelen bij het gebruik van dit eenvoudig toe te passen model.
- Het biedt structuur voor ideevorming.
Brainstormsessies hebben de neiging alle kanten op te gaan. Door de 9 bouwstenen van het model wordt dit enigszins gekanaliseerd en biedt het de deelnemers structuur om ideeën te delen en te clusteren.
- Je bent gericht op je waardepropositie.
Een onderneming streeft ernaar in de klantbehoefte te voorzien door toegevoegde waarde te leveren. De waardepropositie vormt de kern van het hele Business Model Canvas, zodat je je voortdurend kunt concentreren op de reden waarom je bedrijf bestaat, wat je toegevoegde waarde is en waarom je vindt dat een klant jouw bedrijf moet verkiezen boven andere. Je gebruikt je waardepropositie als leidend om richting te geven, terwijl je alle andere delen van het canvas invult.
- Een Business Model Canvas is relatief snel in te vullen.
Het is een document van één pagina dat zich leent voor ideevorming en het continu verfijnen en verbeteren van je plan. Vul het in onder begeleiding van een adviseur. Dat invullen lukt al binnen een paar uur en begin meteen met de vervolgstappen. - Het biedt een samenhangend beeld van je bedrijf.
Het geheel is meer dan de som der delen. Met het Business Model Canvas kun je zien hoe alle elementen van je bedrijf met elkaar samenhangen en elkaar informeren of beïnvloeden. Dit geeft je een beter inzicht in hoe je bedrijf werkt als een samenhangend systeem.
- Het geeft je een centraal document om met anderen te delen.
Nadat je je Business Model Canvas hebt ingevuld, kun je deze met anderen delen, feedback krijgen en de nodige updates aanbrengen. Zo’n visuele presentatie is gemakkelijk te begrijpen voor teams, belanghebbenden, adviseurs en partners.
Wil je voor je eigen organisatie aan de slag met het Business Model Canvas, laat je dan adviseren en begeleiden door een adviseur met kennis van zaken, die samen met jou in een paar uur tijd een stevige basis legt voor jouw succesvolle toekomst.