Je bekijkt nu Zakelijke auto rijden in 2020

Zakelijke auto rijden in 2020

Wat verandert er allemaal voor wat betreft de bijtelling volgens de huidige regelgeving, maart 2020?

Voor benzine- en dieselauto’s verandert er niets. Elke auto met meer dan 1 gram CO2 uitstoot krijgt 22% bijtelling. Dat geldt dus ook voor Plug in Hybride (PHEV) modellen.

Elektrische auto’s (EV’s) die na 1 januari 2020 te naam gesteld worden krijgen te maken met een verdubbeling van de bijtelling ten opzichte van 2019, namelijk 8% bijtelling van de fiscale waarde (cataloguswaarde) in 2020. De grens tot waar die 8% geldt is verlaagd naar € 45.000,-. Voor elke euro hierboven betaal je 22% bijtelling.

Hoe gaat het in z’n werk?
Bijvoorbeeld: een dieselauto / benzineauto met een cataloguswaarde van € 40.000. De bijtelling is dan 22%, in totaal € 8.800..
Bij een elektrische auto met een cataloguswaarde van € 50.000. Dan is de bijtelling € 4.700, namelijk 8% van € 45.000 en 22% van € 5.000.

Het betreffende bijtellingstarief wordt bepaald op de dag dat de auto voor het eerst te naam gesteld wordt en geldt 60 maanden lang.

Wegenbelasting EV’s en PHEV’s
Voor elektrische auto’s betaal je in 2020 geen motorrijtuigenbelasting. Maar vanaf 2025 wel, namelijk een kwart van het normale tarief aan wegenbelasting. En vanaf 2026 het volledige tarief aan wegenbelasting.

Voor Plug-In hybride auto’s met een uitstoot onder de 50 gram CO2 per kilometer betaal je nu de helft van het normale wegenbelastingtarief. Maar vanaf 2025 wordt dat 75% van de normale wegenbelasting. En vanaf 2026 betalen ook PHEV’s het normale tarief.

BPM en EV (BPM: Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen)
Over de prijs van een elektrische auto’s wordt nu geen BPM geheven. Dit geldt, volgens de huidige plannen tot en met 2024. Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een vast BPM-tarief van € 360,-.

BPM en Benzine- en dieselauto’s
Voor benzine- en dieselauto’s verandert er wel iets per 1 juli 2020. Dan wordt er een nieuwe BPM-tabel gepresenteerd die rekening houdt met de CO2 stijgingen van auto’s.

Prijs brandstof
Doordat er meer elektrische auto’s verkocht worden, moet deze inkomstenderving op een andere manier betaald worden. Dit gebeurt, volgens de huidige plannen, door de dieselaccijns per 1-1-2021 te verhogen met € 0,01 en vanaf 1-1-2023 weer met € 0,01.

 

Geef een antwoord